D'NGENDAP!!!

count webpage traffic


Officially a blogger since:
Sunday, February 22, 2009, 11:58 PM

Saturday, April 4, 2009

KURSUS KAHWIN - DAYS 1


Bismillahhirrahmannirrahim...

So utk aktiviti rein utk minggu nih ialah menghadiri kursus Pra-perkahwinan. Ahaks~ bukan sbb diri nih dh mengatal tapi sebab nk menimba ilmu.Lagipon bende nih wajib amik sblum seseorg itu mahu berkahwin.Sijil diiktiraf seumur hidup beb. Program nih adalah hasil usahasama antara kampus rein dgn JABATAN AGAMA ISLAM SELANGOR.

Nak dijadikan cerita, Majlis ini bermula pada pukul8 pg.Tapi rein dtg lewat 15minit.yelah~ mlm td penat shooting.then nk bangun ari sabtu pulak (hari sabtu adlah hari rein boleh tido lama2).So pada hari ini pula.ceramah akan dibahagikan kepada 4bhg.Antara bahagian2nya ialah...

Sesi 1Pengurusan Stress!!!

Ceramah ini disampaikan oleh Ustaz Khairul Jahrin.Mostly ceramah ini byk menerangkan pasal konflik dlm rumahtangga.Banyak juga tips dan info yg rein dpat.kalo korang nk tau.sila tinggalkan email address pd komen.then rein akan hantar pada email.ok

Comment:
Haha.Ustaz nih pandai melawak.salah satu slaot dia yg rein ingat.Dia menyarankan agar suami2 mestilah pandai bergurau dgn isteri.contoh kalo bagi teka teki.
"ayg2~byk berger.berger ape yg u suke??"suami
"xtau la bang.."isteri
"Jawapannya BERGEGAR la..hahahha"suami

kalo korang bace mesti rase mcm xlawak.tp cara ustaz tu menyampaikan mmg best~

Sesi 2:Ibadah & Aqidah

Ceramah ini disampaikan oleh Ustaz Adib.Mostly ceramah ni of couse la byk menerangkan pasal ibadah dan aqidah dlm rumahtangga.Antara tipsnya ialah..

TIPS PERKAHWINAN YG BERJAYA
1.Jadilah Suami isteri mestilah beriman.
2.Jadilah suami isteri yg baik
3.Amalkan membaca ayat seribu dinar dan surah al-waqiah selepa solat subuh
4.Suami isteri mestilah kena sentiasa bergurau


dan byk lagi tips yg dia bg...

Comment:
Part yg rein igt time slot nih ialah penceramah cakap..
"Orang perempuan memang petah bercakap.AdA saja bende yg nk dikomenkan pada lelaki.Tetapi si suami diam n cool shj.you all nak tahu kenape?? haaa...sbb lelaki ada dua kepala dan perempuan ada 2mulut.hahahahaha"
Ayat berkias dia mmg mendalam.huhu..

Sesi 3: Perkahwinan & Prosedur Permohonan

Ceramah ini disampaikan oleh Ustaz Ri'fat Basyah.tgk tajuk kompem r dia akan ceramah pasal apa.Disini penceramah menerangkan konsep maksud KAHWIN serta matlamat2 perkahwinan.Juga diselitkan criteria2 seorang suami dan isteri yg sudah sedia berkahwin,persediaan sebelum berkahwin dan syarat2 wali.

Comment:
penceramah nih kahwin muda pada umur 24tahun ketika sedang menuntut di Jodan.then sume org enjoy sebab muka dia jambu dan boleh masuk kepala(kamcing).hahah.part yg rein ingat ialah pasal *ISTIMTA.bdk2 nih ingat maksudnya I STIM LA.hahahah..

*ia bermaksud ketika si isteri dtg haid dan si suami ingin menuntut hak.si isteri hendaklah melayan suaminya dgn mengunakan tangan.Hukum adalah makruh jika si suami menggunakan tangannya sendri sekiranya sudah berkahwin.

Sesi 4: Akhlak

Ceramah ini disampaikan oleh Ustaz Suhaimi.Menceritakan konsep2 dan ahklak bg si suami dan isteri.Dalam bab nih mostly berbincang pasal kepuasan utk suami dan isteri.Haha nama pon kursus kahwinkan.sO adalah dia bg tips2 kesihatan utk lelaki dan wanita juga akhlak suami dan isteri serta strategi membina akhlak terpuji.

Comment:
Penceramah nih rein tgk mcm membosankan.tp sebenarnya superb.mmg cara melawak dia berisi.best giler.terbahak2 rein ketawa.ada jew dia nk kenakan org.baik lelaki mahupon perempuan.


sO secara keseluruhan sume penceramah nih sempoi2~.Harap2 penceramah utk hari esok pon begitu juga.Dalam hidup rein.xpernah enjoy dgr ceramah dan inilah pertama kali rein enjoy dan faham ceramah yg disampaikan.kadang2 terfikir mcm tgh menyaksikan WHOSE LINE IT ANYWAY? ataupon tgk JOZAN~.hahahaha

2 comments:

Jal said...

awl tui g kursus pkahwinan.... nk kawen cepat ker? ahakkkkk ..... sy pun blom g lh uhuhuhu

~Rein~ said...

well~ kalo dah sampai seru.
apa salahnyakan..:)