D'NGENDAP!!!

count webpage traffic


Officially a blogger since:
Sunday, February 22, 2009, 11:58 PM

Thursday, August 27, 2009

Hadith utk org berpuasa..

Bismillahhirrahmannirrahim...

hi kawan2 semua!!! so how your fasting so far? heheh.I'm feeling great when start fasting this month.This month is very special to me.So rein wanna share fadhilat for people who are fasting.I'm sure u guy gonna like this.Actually there many ffadhilat we can get but this one of them..

Syurga Ar-royyan Untuk Orang Yang Berpuasa

Hadith :
Daripada Sahl bin Sa’ad berkata: Bersabda Nabi s.a.w. “Sesungguhnya di syurga ada pintu yang bernama ar-Rayyan tempat masuk orang-orang yang berpuasa di hari qiamat. Tidak dapat masuk daripada pintu itu kecuali orang yang berpuasa, dipanggil oleh penjaganya:”Dimanakah orang – orang yang telah berpuasa?” Dan tidak dapat masuk ke situ kecuali mereka yang berpuasa saja, dan jika semuanya telah selesai masuk, maka pintu itu ditutup, dan tidak masuk melaluinya melainkan mereka yang berpuasa saja.”
(Bukhari & Muslim)

hUraian..
Sesungguhnya ujian daripada puasa itu amat besar. Oleh itu kedudukannya di sisi Allah S.W.T sangat mulia di mana Allah menyediakan pintu khas ke syurga yang dinamakan ar-Rayyan. Malaikat yang menjaga pintu tersebut akan menyeru dan memanggil orang-orang yang berpuasa untuk dimasukkan ke syurga melalui pintu ar-Rayyan yang dijaganya dan tidak ada yang dapat melaluinya melainkan mereka yang layak saja.


Hadits :
Dari Zaid bin Khalid al-Juhhani r.a,. dari Nabi SAW sabdanya, “Siapa yang memberi makan (berbuka) kepada orang yang berpuasa, ia akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa itu dan pahala orang yang berpuasa itu tidak berkurangan walau sedikitpun”.

(At-Tirmidzi)
hUraian
1. Umat Islam yang berpuasa Ramadhan dianjurkan melakukan amal soleh sebanyak mungkin seperti bersedekah, menolong orang yang susah, memberi atau menjamu makanan bagi orang yang berpuasa dan sebagainya karena sedekah yang paling afdhal ialah bersedekah di bulan yang mulia yaitu di bulan Ramadhan.
2. Islam merupakan agama yang sangat menitikberatkan keharmonian dan kesejahteraan masyarakat. Oleh itu segala perkara yang dapat melahirkan kasih sayang dan hormat menghormati di antara satu sama lain tidak pernah diabaikan.

0 comments: